Pluggvrede

Detta inlägg består mest av gnäll, gnäll och lite mer gnäll.

Ett allmänt begrepp inom universitetsstudier är "tentaångest". Men det jag känner nu är tenta vrede. Jag valde sociologin därför att jag anser det vara intressant med olika teorier och kunna applicera dessa i verkliga livet. Men nu gör vi något helt annat. I den senaste kursen har vi behandlat ett kalkylprogram som heter SPSS, där man analyserar enkäter för att få fram olika likheter, olikheter i from av olika varablar (x, y) och system "bivariat", "multivariat" osv... Visst ni kanske redan tycker det låter tråkigt nu men tänkt då att jag har en bok som väger ca 3 kg på engelska med 400 sidor av matematiskt språk. Inte nog med att man ska lära sig ett helt nytt termspråk som känns så in-i-helvete mycket svårare än uträkningar vi gjorde i Matte C. Skiten måste dessutom vara på engelska.

Exempel ur boken

"Percentaging a cross-tabulation"

"It is normally easier to interpret percentages than raw numbers when trying to detect association in a table. This involes converting cell frequencies into percentages. Here we confront a difficulty becuase we can convert each cell frequency into three different percentages, each having an einterly different meaning."

Hade detta stått på svenska hade jag fortfarande haft svårt att förstå det men nu när det är på engelska känns det ännu mer åt helvete.  Kan även tillägga att man behöver läst Engelska A och Matte A för att få söka till Sociologi.
Jag har läst upp till C i både engelska och matte och har svårt att förstå denna skiten. Är så jävla förbannad på denna skiten då jag varken ser syftet eller meningen att kunna det som vi bör kunna till tentan eftersom vi endå inte kommer att använda det av oss i B-kursen. Utan detta "är bra att kunna" ifall man läser C kursen... DÅ BORDE MAN VÄLL LÄSA DET I C-KURSEN!!!

Så förbannad just nu, vill bara skita i detta men det går inte. Därför gnäller jag av mig där för att jag lättare ska kunna ta tag i det när jag börjar plugga så jag förmodligen inte behöver koka med samma vrede som jag gör nu.

Tentaångest må va tufft och jobbigt. Men Tentavrede är fly förbannat åt helvete.


Kommentarer
Postat av: Carmen

haha.. du är klockren.. :P Känner med dig måste jag säga! det är bajs att läsa massa matte.

2007-04-24 @ 18:56:41
URL: http://carmenj.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0